Du registrerar dig på vår hemsida www.almhultsbostader.se, gå in på fliken "ledigt/registrera dig" Här fyller du i alla uppgifter och när du är klar har du börjat spara poäng, du får en poäng per dag. Viktigt är att du uppdaterar din profil minst en gång var trejde månad så du behåller din köplats. Du kan ställa dig i kön från det att du fyllt 16 år.
För att söka lägenhet måste du först ha registrerat dig på vår hemsida. Om du loggar in med personnummer och ditt lösenord på Mina Sidor så ser du i Bobutiken vilka lägenheter som är lediga och som du kan göra intresseanmälan på. Du kan max stå o kö på tre lägenheter å t gången.
Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Det beror bl.a. på hur många poäng andra sökande har som anmält intresse på samma lägenhet.
När du varit och tittat på lägenheten och bestämt dig så svarar du ja eller nej via Mina Sidor, alternativ ringer du oss på 0476-554 20. Det viktiga är att du ger ett svar (ja eller nej) annars risterar du att förlora dina poäng och din köplats.
Nej, du blir aldrig erbjuden en lägenhet som du inte själv har sökt. Däremot så kan du prenumerera på lediga lägenheter om du ger oss din mailadress och därigenom få reda på vad som är ledigt just nu.
Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader, en annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått.
Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.
Ja det får du. Den skickas två gånger. Första gången två veckor innan tiden löper ut och den andra en vecka innan.
Ibland är efterfrågan större än utbudet av lediga lägenheter. Det innebär att vi inte omgående kan hjälpa alla sökande med en ny lägenhet.
Du kan stå i vår kö hur länge du vill. Du måste dock uppdatera din registrering via Mina sidor minst en gång var tredje månad.
Lägenheten kan ha varit under renovering eller har förkortad uppsägningstid på grund av exempelvis dödsfall.
Ja, har du anmält intresse och ha tillräckligt med poäng så kan du erbjudas visning på mer än en lägenhet.
ÄBO har en generell kö och när man sen anmäler sig på en lägenhet så har den lägenheten sin egen kö utifrån vilka som anmäler sig. Hur lång kön är varierar och beror på hur många som söker den aktuella lägenheten.
Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord” har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.
Du kan visa intresse på tre lägenheter åt gången.
Om du har angivit din e-post när du registrerade dig kan du få besked via e-post om när en lägenhet är ledig som motsvarar dina önskemål.
Den som har stått längst i kö och som uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy är den som får den aktuella lägenheten. Vi gör inget eget urval utan följer vår uthyrningspolicy.
Då du får ett erbjudande om visning så finns där ett datum då vi senast vill ha ditt svar, ja eller nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och detta kan ta 1-3 arbetsdagar. Så snart vi behandlat klart lägenheten får du ett mail/brev eller ett telefonsamtal med ett besked. Vi skickar erbjudande till tre sökande åt gången.
Dina poäng är personliga och kan inte skänkas bort eller läggas ihop med någon annan sökandes.
Ja du kan tacka nej, viktigt att tänka på att är du svarar nej på erbjudandet via vår hemsida eller att du ringer oss på 0476-554 20. Gör du inte detta tre gånger förlorar du din köplats.
Nej.
Felanmälan kan du göra via vår Hemsida/Mina Sidor, alternativt ringer du oss på 0476-554 20 mån-fre 08:00-12:00. Går också bra att skicka ett e-mail till abo@almhult.se.
Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader. En annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått, då riskerar du att förlora dina poäng och din plats i kön.
Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.
Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord”, har du en e-postadress så skickas det en länk där du kan återställa ditt lösenord. Det går också bra att logga in med Bank-Id, då behöver du inget lösenord.
Det finns en återvinningscentral vid Äskya i Älmhult. Har du inte tillgång till bil eller släp så är vår verkstad på Baldersgatan 30 öppen mellan 7-16. Där finns oliika containrar för detta. Välkommen dit!
Önskar du säga upp din lägenhet så har du möjligheten att logga in via Mina sidor för att där göra en uppsägning, alternativt maila oss eller göra ett besök på vårt kontor för underskrift. En uppsägning måste alltid vara skriftlig och det är viktigt att du får en bekräftelse från oss för att uppsägningen ska vara godkänd.
Det är alltid 3 (tre) kalendermånaders uppsägningstid.
Vi gör alltid en slutbesiktning innan ny hyresgäst. Där godkänner vi städning och kollar på skicket av lägenheten. Nycklar lämnas sedan in till kontoret där ny hyresgäst kvitterar ut sina nycklar.
När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).
Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.
Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.
När du gör en flyttanmälan behöver du fylla i ditt lägenhetsnummer. Numret står på ditt kontrakt och är fyra siffror. Till exempel 1001.
· Om det brinner i en lägenhet och det inte går att släcka branden, måste hyresgästerna ta sig ut. Då ska dörren till rummet där det brinner stängas och även stänga lägenhetsdörren på vägen ut.
· Om branden startat i en annan lägenhet ska hyresgästen stanna kvar i sin egen lägenhet med stängd dörr. Varje lägenhet är en egen brandcell, som ska klara brand i minst 60 minuter. Följande gäller:
1. Öppna inte lägenhetsdörren för att kontrollera röken i trapphuset.
2. Gå ut på balkongen eller fram till ett fönster och ropa på hjälp.
3. Ring 112 om möjlighet finns.
4. Avvakta hjälp från räddningstjänsten.
5. Använd aldrig hissen för utrymning.
Vid brand i ett lägenhetshus äger fastighetsägaren rätt enligt hyreslagen att ej fortsätta kontraktet med befintliga hyresgäster.
Oavsett katastrof ska hyresgästerna själva kontakta sitt försäkringsbolag som ordnar ett nytt eller tillfälligt boende.
Ja, blankett till detta finns att hämta på kontoret.
Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.
Du registrerar dig på vår hemsida i vår bostadskö. Är du redan registrerad kan du uppdatera Mina sidor genom att lägga in att du även är intresserad av Kv Haganäs under områden.
Alla lägenheter som är lediga finns publicerade på vår hemsida. I inloggat läge går det bra att visa sitt intresse för den/de lägenheter du är intresserad av.
Första etappen 1 maj 2020 och andra etappen 1 september 2020.
Det finns en bra blandning av 1:or, 2.or och 3:or i husen.
Absolut! Under Nya projekt finns det både ritning samt en 3D rundvandring du kan kika på. Hör av dig om du vill ha hjälp!
Den 1 juni 2018 börjar Securitas att patrullera.
150 kronor per månad. Ett kontrakt skrivs.
Börja med att ladda ner appen "Parkster".
Välja parkering
Tänk på att du måste påbörja din parkering på rätt parkeringsanläggning och för rätt bil.
Finns du på eller i närheten av din aktuella parkeringsplats kan du låta appen hitta
parkeringsplatsen via GPS. Har du en gång parkerat på ett ställe finns den platsen sedan
med som ett snabbval på startskärmen.
Parkeringslängd
Du behöver inte bestämma parkeringslängd i förväg utan avslutar själv parkeringen när du är färdig.I samband med varje parkeringstillfälle sätts en automatisk stopptid och detta är en skyddsfunktion ifall du glömmer att avsluta parkeringen.
Parkeringsvakterna kontrollerar mot Parksters system
Parkeringsvakterna kontrollerar att du har betalat genom sökning i sin handdator på din bils registreringsnummer. Detta gör de för alla bilar utan synlig fysisk biljett. Du behöver alltså inte markera för P-vakten att du använder Parkster.
Betalning & Kvitto
Kostnaderna för dina parkeringar debiterar vi normalt en gång i månaden från ditt anslutna betalmedel; Pappersfaktura, e-postfaktura, konto- eller kreditkort. När det gäller fakturor samarbetar vi med faktureringsbolaget Billogram. Kvitto för enskilda parkeringstillfällen sparas på ditt konto som du kan se och skriva ut genom att logga in på vår hemsida www.parkster.com
Det kostar 6kr/timme. Maxtak över helgen, fredagar från 18:00 - söndagar 12:00 kostar det 95 kr totalt. Allt kan ses i appen Parkster.
Vi använder cookies för att ge dig access till funktioner som gör det enklare att använda webbplatsen. Genom att fortsätta godkänner du att vi använder cookies.