Frågor & svar

Att söka bostad
Jag vill ställa mig i bostadskön, hur gör jag?

Du registrerar dig på vår hemsida www.almhultsbostader.se, gå in på fliken "ledigt/registrera dig" Här fyller du i alla uppgifter och när du är klar har du börjat spara poäng, du får en poäng per dag. Viktigt är att du uppdaterar din profil minst en gång var trejde månad så du behåller din köplats. Du kan ställa dig i kön från det att du fyllt 16 år.

Hur söker jag en lägenhet jag är intresserad av?

För att söka lägenhet måste du först ha registrerat dig på vår hemsida. Om du loggar in med personnummer och ditt lösenord på Mina Sidor så ser du i Bobutiken vilka lägenheter som är lediga och som du kan göra intresseanmälan på. Du kan max stå o kö på tre lägenheter å t gången.

Hur många poäng måste man ha för att söka en lägenhet?

Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Det beror bl.a. på hur många poäng andra sökande har som anmält intresse på samma lägenhet.

Hur svarar jag på erbjudande på lägenhet?

När du varit och tittat på lägenheten och bestämt dig så svarar du ja eller nej via Mina Sidor, alternativ ringer du oss på 0476-554 20. Det viktiga är att du ger ett svar (ja eller nej) annars risterar du att förlora dina poäng och din köplats.

Blir jag automatiskt erbjuden lediga lägenheter?

Nej, du blir aldrig erbjuden en lägenhet som du inte själv har sökt. Däremot så kan du prenumerera på lediga lägenheter om du ger oss din mailadress och därigenom få reda på vad som är ledigt just nu.

Varför finns jag inte kvar i kön?

Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader, en annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått.

Hur uppdaterar jag min köplats?

Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.

Får jag en påminnelse så att jag inte glömmer uppdatera mig?

Ja det får du. Den skickas två gånger. Första gången två veckor innan tiden löper ut och den andra en vecka innan. 

Jag har stått länge i kö utan att få någon lägenhet, vad beror det på?

Ibland är efterfrågan större än utbudet av lediga lägenheter. Det innebär att vi inte omgående kan hjälpa alla sökande med en ny lägenhet.

Hur länge kan jag stå i kö?

Du kan stå i vår kö hur länge du vill. Du måste dock uppdatera din registrering via Mina sidor minst en gång var tredje månad.

Varför har vissa lägenheter kort tid kvar till inflyttning?

Lägenheten kan ha varit under renovering eller har förkortad uppsägningstid på grund av exempelvis dödsfall.

Kan jag få erbjudande om flera lägenheter samtidigt?

Ja, har du anmält intresse och ha tillräckligt med poäng så kan du erbjudas visning på mer än en lägenhet.

Hur många står före mig i kön?

ÄBO har en generell kö och när man sen anmäler sig på en lägenhet så har den lägenheten sin egen kö utifrån vilka som anmäler sig. Hur lång kön är varierar och beror på hur många som söker den aktuella lägenheten.

Jag har glömt mitt lösenord?

Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord” har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.

Hur många lägenheter kan jag söka?

Du kan visa intresse på tre lägenheter åt gången.

Vad innebär tjänsten att prenumerera?

Om du har angivit din e-post när du registrerade dig kan du få besked via e-post om när en lägenhet är ledig som motsvarar dina önskemål.

Hur väljer Älmhultsbostäder ut vem som får en lägenhet?

Den som har stått längst i kö och som uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy är den som får den aktuella lägenheten. Vi gör inget eget urval utan följer vår uthyrningspolicy.

När får jag veta om jag fått lägenheten jag har sökt?

Då du får ett erbjudande om visning så finns där ett datum då vi senast vill ha ditt svar, ja eller nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och detta kan ta 1-3 arbetsdagar. Så snart vi behandlat klart lägenheten får du ett mail/brev eller ett telefonsamtal med ett besked. Vi skickar erbjudande till tre sökande åt gången.

Kan jag ge mina köpoäng till en annan sökande?

Dina poäng är personliga och kan inte skänkas bort eller läggas ihop med någon annan sökandes.

Kan jag tacka nej till en visning?

Ja du kan tacka nej, viktigt att tänka på att är du svarar nej på erbjudandet via vår hemsida eller att du ringer oss på 0476-554 20. Gör du inte detta tre gånger förlorar du din köplats.

Jag behöver en lägenhet snabbt, kan jag få förtur?

Nej.

Hyresgäst
Hur gör jag en felanmälan?

Felanmälan kan du göra via vår Hemsida/Mina Sidor, alternativt ringer du oss på 0476-554 20 mån-fre 08:00-12:00. Går också bra att skicka ett e-mail till abo@almhult.se. 

Varför finns jag inte kvar i kön?

Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader. En annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått, då riskerar du att förlora dina poäng och din plats i kön.

Hur uppdaterar jag min köplats?

Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.

Jag har glömt mitt lösenord?

Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord”,  har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.

In och utflyttning
Görs det en besiktning innan jag flyttar in?

Vi gör alltid en slutbesiktning innan ny hyresgäst. Där godkänner vi städning och kollar på skicket av lägenheten. Nycklar lämnas sedan in till kontoret där ny hyresgäst kvitterar ut sina nycklar. 

Avtalsfrågor
Vilket lägenhetsnummer har jag?

När du gör en flyttanmälan behöver du fylla i ditt lägenhetsnummer. Numret står på ditt kontrakt och är fyra siffror. Till exempel 1001. 

Vad händer om det brinner i min lägenhet?

·         Om det brinner i en lägenhet och det inte går att släcka branden, måste hyresgästerna ta sig ut. Då ska dörren till rummet där det brinner stängas och även stänga lägenhetsdörren på vägen ut.

 

·         Om branden startat i en annan lägenhet ska hyresgästen stanna kvar i sin egen lägenhet med stängd dörr. Varje lägenhet är en egen brandcell, som ska klara brand i minst 60 minuter. Följande gäller:

 

1.       Öppna inte lägenhetsdörren för att kontrollera röken i trapphuset.

 

2.       Gå ut på balkongen eller fram till ett fönster och ropa på hjälp.

 

3.       Ring 112 om möjlighet finns.

 

4.       Avvakta hjälp från räddningstjänsten.

 

5.       Använd aldrig hissen för utrymning.

 

Vid brand i ett lägenhetshus äger fastighetsägaren rätt enligt hyreslagen att ej fortsätta kontraktet med befintliga hyresgäster.

 

Oavsett katastrof ska hyresgästerna själva kontakta sitt försäkringsbolag som ordnar ett nytt eller tillfälligt boende.

Ekonomi
Kan jag betala hyran med autogiro?

Ja, blankett till detta finns att hämta på kontoret. 

Kan jag betala hyran med e-faktura?

Ja. Du vänder dig till din bank för att få tillgång till e-bank och därmed e-faktura.

Jag hittar inte min hyresavi. Vad gör jag?
Vad händer om jag missar att betala hyran?
Nytt projekt Kv Kvarnen
Hur ställer jag mig i kö till Kv Kvarnen?

Du registrerar dig på vår hemsida i vår bostadskö. Är du redan registrerad kan du uppdatera Mina sidor genom att lägga in att du även är intresserad av Kv Kvarnen under områden. 

Hur visar jag intresse för en lägenhet?

Vi kommer lägga ut alla lägenheterna på vår hemsida till sommaren 2018 för alla att söka. 

När är det beräknad inflyttning?

I de två första husen beräknar vi inflyttning per den 1mars 2019 och de följande två till sommaren 2019. 

Hur många rum kommer det vara i lägenheterna?

Det kommer finnas 20 stycken 2 rum och kök samt 28 stycken 3 rum och kök. Totalt 48 lägenheter. 

Vilken hyra blir det på dessa?

2 rum och kök kommer kosta ca 8 600 kr/månad. 3 rum och kök kommer kosta ca 10 900 kr/månad. Vatten tillkommer. 

Kan jag få en ritning?

Absolut! Kontakta oss så skickar vi över en ritning digitalt eller på papper. 

Parkering
När börjar de nya reglerna gälla?

Den 1 juni 2018 börjar Securitas att patrullera. 

Hur mycket kostar en parkeringsplats?

150 kronor per månad. Ett kontrakt skrivs. 

Hur betalar jag för gästparkeringen?

Börja med att ladda ner appen "Parkster".

 

Välja parkering
Tänk på att du måste påbörja din parkering på rätt parkeringsanläggning och för rätt bil.
Finns du på eller i närheten av din aktuella parkeringsplats kan du låta appen hitta 
parkeringsplatsen via GPS. Har du en gång parkerat på ett ställe finns den platsen sedan 
med som ett snabbval på startskärmen.

Parkeringslängd

Du behöver inte bestämma parkeringslängd i förväg utan avslutar själv parkeringen när du är färdig.I samband med varje parkeringstillfälle sätts en automatisk stopptid och detta är en skyddsfunktion ifall du glömmer att avsluta parkeringen.

Parkeringsvakterna kontrollerar mot Parksters system

Parkeringsvakterna kontrollerar att du har betalat genom sökning i sin handdator på din bils registreringsnummer. Detta gör de för alla bilar utan synlig fysisk biljett. Du behöver alltså inte markera för P-vakten att du använder Parkster.

Betalning & Kvitto
Kostnaderna för dina parkeringar debiterar vi normalt en gång i månaden från ditt anslutna betalmedel; Pappersfaktura, e-postfaktura, konto- eller kreditkort. När det gäller fakturor samarbetar vi med faktureringsbolaget Billogram. Kvitto för enskilda parkeringstillfällen sparas på ditt konto som du kan se och skriva ut genom att logga in på vår hemsida www.parkster.com

Vad kostar gästparkeringen?

Det kostar 6kr/timme. Maxtak över helgen, fredagar från 18:00 - söndagar 12:00 kostar det 95 kr totalt. Allt kan ses i appen Parkster. 

Älmhultsbostäder AB

Köpmangatan 27

343 30 Älmhult

Tel: 0476-554 20

JOUR: 0470-468 51

 

Telefontider

Mån - Fre 8.00 - 12.00

 

Besökstider

Mån - Tor 13.00 - 16.00

 

Hantering av personuppgifter

 

 

 

 

Vi använder cookies Jag godkänner