Att söka bostad
Du registrerar dig på vår hemsida www.almhultsbostader.se, gå in på fliken "ledigt/registrera dig" Här fyller du i alla uppgifter och när du är klar har du börjat spara poäng, du får en poäng per dag. Viktigt är att du uppdaterar din profil minst en gång var trejde månad så du behåller din köplats. Du kan ställa dig i kön från det att du fyllt 16 år.
För att söka lägenhet måste du först ha registrerat dig på vår hemsida. Om du loggar in med personnummer och ditt lösenord på Mina Sidor så ser du i Bobutiken vilka lägenheter som är lediga och som du kan göra intresseanmälan på. Du kan max stå i kö på tre lägenheter åt gången.
Detta styrs och avgörs helt och hållet utifrån tillgång och efterfrågan på just det du visat intresse för och kan inte besvaras i en siffra med antal poäng. Det beror bland annat på hur många poäng andra sökande har som anmält intresse på samma lägenhet.
När du varit och tittat på lägenheten och bestämt dig så svarar du ja eller nej via Mina Sidor, alternativ ringer du oss på 0476-554 20. Det viktiga är att du ger ett svar (ja eller nej) annars riskerar du att förlora dina poäng och din köplats.
Nej, du blir aldrig erbjuden en lägenhet som du inte själv har sökt. Däremot så kan du prenumerera på lediga lägenheter om du ger oss din mailadress och därigenom få reda på vad som är ledigt just nu.
Det kan bero på olika anledningar, en kan vara att du inte uppdaterat dig inom tre månader, en annan att du inte svarat ja eller nej på de erbjudanden du fått.
Genom att logga in på Mina Sidor minst en gång var tredje månad med BankID alternativt personnummer och lösenord. Du kan också ringa oss på 0476-554 20 och uppdatera din plats.
Ja det får du. Den skickas två gånger. Första gången två veckor innan tiden löper ut och den andra en vecka innan.
Ibland är efterfrågan större än utbudet av lediga lägenheter. Det innebär att vi inte omgående kan hjälpa alla sökande med en ny lägenhet.
Du kan stå i vår kö hur länge du vill. Du måste dock uppdatera din registrering via Mina sidor minst en gång var tredje månad.
Lägenheten kan ha varit under renovering eller har förkortad uppsägningstid på grund av exempelvis dödsfall.
Ja, har du anmält intresse och ha tillräckligt med poäng så kan du erbjudas visning på mer än en lägenhet.
ÄBO har en generell kö och när man sen anmäler sig på en lägenhet så har den lägenheten sin egen kö utifrån vilka som anmäler sig. Hur lång kön är varierar och beror på hur många som söker den aktuella lägenheten.
Gå in på fliken ”Mina Sidor” och klicka i ”glömt lösenord” har du en e-postadress så skickar vi en länk där du kan återställa ditt lösenord. Har du ingen e-post så skickar vi hem länken per post.
Du kan visa intresse på tre lägenheter åt gången.
Om du har angivit din e-post när du registrerade dig kan du få besked via e-post om när en lägenhet är ledig som motsvarar dina önskemål.
Den som har stått längst i kö och som uppfyller grundkraven i vår uthyrningspolicy är den som får den aktuella lägenheten. Vi gör inget eget urval utan följer vår uthyrningspolicy.
Då du får ett erbjudande om visning så finns där ett datum då vi senast vill ha ditt svar, ja eller nej. Tidigast dagen efter detta datum börjar vi behandla lägenheten och detta kan ta 1-3 arbetsdagar. Så snart vi behandlat klart lägenheten får du ett mail/brev eller ett telefonsamtal med ett besked. Vi skickar erbjudande till tre sökande åt gången.
Dina poäng är personliga och kan inte skänkas bort eller läggas ihop med någon annan sökandes.
Ja du kan tacka nej, viktigt att tänka på att är du svarar nej på erbjudandet via vår hemsida eller att du ringer oss på 0476-554 20. Gör du inte detta tre gånger förlorar du din köplats.
Nej.